Onsdag 5 Januari


Maten jag gjorde idag blev bra, men.. potatisen var lite för hård, skulle varit inne längre.




Ostgratinerad potatis för 4 personer:
4 bakpotatisar
3 dl cremefraiche
150 g riven matlagningsost

Skölj bakpotatisarna och låt dom torka, stick sedan några hål i skalet med hjälp av
en gaffel, lägg in på gallret i nedersta delen av ugnen. Låt ligga i ca en timme i 225'C tills dom
blir mjuka. Dela dom sedan på mitten och gröpa ur all potatis i en skål, blanda ihop cremefraich, potatis och ost
och lägg sedan tillbaka i skalen och in i ugnen för 8-10 minuter i 250'C.

Grönpepparsås:
2 msk smör
2 msk smulad grönpeppar
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl mjölk
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
2-3 msk soja
1 dl vitt vin
redning (mjöl + vatten)
svartpeppar
vitpeppar
salt

Smält smöret och smula ner grönpeppar. Låt fräsa lite snabbt. Tillsätt resten av ingredienserna (utom redningen) och låt puttra en stund. Red av till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.

Till detta hade jag fläskfilé :)


Taaaadaaaaa! :D





Kommentarer
Postat av: Linnea

Klart jag kommer och hälsar på! Och du det där med att laga mat är bra att lära sig, min mamma tvinga mig att laga mat en gång i veckan när jag bodde hemma. Kändes träligt då men jag har haft mycket nytta utav det. Gott det ser ut, tack för receptet! :)

2011-01-06 @ 12:30:37
URL: http://barbalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0